Wednesday, December 6, 2006

Jaisalmar, Rajastan

מדבר ת'אר שוכן על גבול הודו-פקיסטן, ומהווה חלק נכבד משטחה של רג'סטאן. כחובב מדבריות ידוע החלטתי עוד בארץ להתחיל את המסע שם, בכתף הצפון מערבית של הודו. אז מיד כשמיצינו את השהות בפושקר לקחנו אוטובוסים מקומיים (חוויה בפני עצמה) ורכבת לילה (גם היא חוויה בפני עצמה) לג'יאסלמר. הגענו מוקדם בבוקר, והשקענו זמן בחיפוש אחרי מקום לינה ראוי. ההשקעה השתלמה: מצאנו לבסוף את "סימלה", גסט האוס השוכן בבית בן מעל 500 שנה בתוך המבצר העצום החולש על העיר. המקום היה כל כך נחמד, צוות העובדים מקסים, והשמש ליטפה אותנו בנעימים כשישבנו על הגג בנקודת תצפית מעולה, ממנה ניתן לראות את העיר ומרחבים עצומים של מדבר צהוב, דומה מאוד לאזור חולות חלוצה בארץ. מה עוד צריך? כמעט לא יצאנו משם במשך שלושה ימים. לבסוף הוחלט לטעום קצת מהמדבר בגיחה קצרה, שכללה ביקור בשני כפרים נידחים, רכיבה קצרה על גמל, ארוחת ערב ולינה בין הדיונות ומתחת לכוכבים. י
זאת היתה התוכנית. צירפנו אלינו נערה הולנדית בשם יאנה (כזכור, מילה שמשמעותה בהינדי "מסע"), ויצאנו לדרך. י
עננים ורוח קרירה קידמו את פנינו כשירדנו מהג'יפ בכפר הראשון, ונפגשנו עם המקומיים (עוד על כך בפעם אחרת). בכפר הבא נפגשנו עם הגמלים, ושם כבר היה קריר ממש. רכיבה קצרה ונעימה (ה"בדואים" המקומיים, בדמות שני ילדים מהשבט המקומי, פצחו מיד בשירת "אל המעין" ו"אוהווו אווהוווהו קול קורא לנדוד לנדוד") ולקראת שקיעה הגענו אל הג'יפ שחיכה בין הדיונות. אח, איזה דיונות. אבל את השקיעה המובטחת לא זכינו לראות - השמים היו מכוסים בשכבה גבוהה ועבה של עננים. י
ארוחת ערב, מצב רוח טוב, שירים מסביב למדורה. לבסוף פרשנו את השמיכות והלכנו לישון. י
אני הייתי הראשון שהתעורר מהגשם. בהתחלה התחפרתי מתחת לשמיכה בתקווה שזה טיפטוף קטן וזמני. כמה דקות אח"כ כבר שמעתי את אסנת וגלי קמות והולכות לחפש מחסה בג'יפ. כשהשמיכות היו כבר רטובות לגמרי ישבנו כולנו בצפיפות בג'יפ, ולאחר כמה דקות ארוכות שכנענו לבסוף את ראג', הצעיר הרג'אסטני הגאה שנהג בו, להתניע ולקחת אותנו חזרה לג'יאסלמר. י
גשם במדבר, במיוחד בשבילינו. מצבים קיצוניים בתנאים קשים מוציאים כל מני דברים מבני אדם. כל אחד מאיתנו התמודד אחרת והסתכל על המצב בצורה אחרת. ביום שלמחרת מצאנו את עצמינו מלקטים את השברים של הסיטואציה החברתית שנקלענו אליה. לבסוף הוחלט שטעמנו מספיק מהמדבר, והגיע הזמן להמשיך הלאה. הלכנו להזמין כרטיסים לרכבת. היעד - אודייפור. י
***
נכתב באודיפור, 6 בדצמבר

1 comment:

Unknown said...

אם רק הייתם פורשים חתיכת ניילון בין הטויוטות... :)